FrågaPROCESSRÄTTDomstol08/12/2019

Tillämpas extraordinära rättsmedel i förvaltningsrätten?

Är de extraordinära rättsmedlen bara tillämpliga i ärenden i allmän domstol eller även i förvaltningsdomstol? Tillämpas rättsmedlen alltid efter beviljande av Högsta förvaltningsdomstolen eller på annat sätt??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Extraordinära rättsmedel i form av resning och återställande av försutten tid tillämpas även i förvaltningsrätten och har till syfte att söka ändring av ett avgörande som har vunnit laga kraft i förvaltningsdomstolen, (37 b § förvaltningsprocesslagen). Klagan över domvilla tillämpas dock enbart i de allmänna domstolarna.

Förvaltningsdomstolen är den första instansen i förvaltningsrätten, Kammarrätten är andra rättsinstansen och Högsta förvaltningsdomstolen är sista instans bland förvaltningsdomstolarna.

Det är bara de överklaganden från kammarrätten som fått prövningstillstånd som tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen och dess uppgift är att pröva avgöranden som överklagas från någon av de fyra kammarrätterna.

I 2 § lagen om allmänna förvaltningsdomstolar framgår vilka frågor Högsta förvaltningsdomstolen prövar och beviljar. I 8 § framgår vilka frågor kammarrätterna prövar och beviljar. I 14 § regleras när talan ska väckas vid en förvaltningsrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare