Tilläggsarbete

Hej!

Jag kom överens över telefon om flyttstädning av min lägenhet med en städfirma. Priset jag blev lovad var efter RUT-avdrag skulle jag betala 3000kr. Städfirman har nu städat lägenheten och skickade en räkning på 5800kr (efter avdrag)

Enligt räkningen så har det tillkommit resor och extra städning. Dom har inte kontaktat mig om att det skulle behövas mer städning och att priset skulle ändras utan bara städat och skickat en saltad räkning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När du som privatperson har köpt en tjänst av en näringsidkare blir konsumentjänstlagen, (KtjL) tillämplig.

Vad jag förstår utifrån din fråga har du och städfirman genom ett muntligt avtal kommit överens om en städtjänst till ett pris av 3000 kr, men att städfirman därefter tagit sig friheten till tilläggsarbete varmed det slutgiltiga priset istället blev, 5800 kr.

Vad gäller tilläggsarbete kan inte en näringsidkare utan samtycke från konsumenten besluta om att visst tilläggsarbete ska utföras, se KtjL 8§.

Enligt KtjL får en näringsidkare inte heller efter ett lämnat prisförslag öka priset med mer än 15% om inte annat avtalats, dvs i ditt fall 15 % av 3000 kr = 450 kr., se, KtjL 36 §.

Vid avtal av konsumenttjänst likt din ställs inga formella krav på hur avtalet ska utformas, varvid ert muntliga avtal över telefonen och priset 3000 kr. är bindande. Problemet med muntliga avtal är att vid uppstådd tvist blir bevissvårigheterna väldigt svåra. Ord står mot ord.

Min rekommendation till dig är att du kontaktar städfirman igen och tydligt klargör att fakturan de skickade på 5800 kr. avviker från vad ni kom överens om över telefon. Samt att du poängterar att, om det rört sig om tilläggsarbeten som städfirman ansåg nödvändiga skulle de kontaktat dig innan de beslutade att utföra arbetet.

Om du känner att du vill gå vidare med ärendet kan du vända dig till din kommuns konsumentvägledare för hjälp. Du skulle även kunna anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Lycka till!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare