FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/11/2018

Till vilken domstol lämnar jag in stämningsansökan?

Fastighetsägaren till en lokal som jag hyrt har utan mitt samtycke tömt och slängt sakerna i nämnda lokal. Tömningen utfördes av en tredje part (ett annat företag). Vem är det jag ska stämma, om jag vill ha kompensation för detta, är det fastighetsägaren, eller den tredje parten som utförde tömningen?

Till vilken tingsrätt ska jag inlämna stämningsansökan, är det på den orten där motparten har sitt säte, eller där jag själv är bosatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du haft dina saker i en lokal som du hyr av en fastighetsägare. Det är fastighetsägaren du har ett avtal med och därmed den du ska rikta ditt anspråk mot. Företaget som har tömt lokalen kan du i regel inte göra anspråk mot då de har tömt lokalen enligt uppdrag av fastighetsägaren (och antagligen varit ovetande om vems saker det varit).

Då det är ett tvistemål är laga domstol i allmänhet rätten i den ort där svaranden (din motpart) har sin hemvist. Om fastighetsägaren inte är en privatperson utan t.ex. ett bolag eller en förening gäller som hemvist den ort där styrelsen har sitt säte. Om säte för styrelsen inte är bestämt eller styrelse ej finns, där förvaltningen av företaget sker (10 kap. 1 § första och andra stycket Rättegångsbalken). Om du är konsument, och din motpart är näringsidkare som sålt vara, tjänst eller annan nyttighet för huvudsakligen enskilt bruk får talan mot näringsidkaren väckas vid rätten i den ort där du som konsument har din hemvist. Det gäller dock endast om tvisten i ett sådant fall kan prövas som ett förenklat tvistemål, innebärande att ditt krav är högst ett halvt prisbasbelopp, f.n. 22.750 kr (10 kap. 8 a § Rättegångsbalken).

Sammanfattningsvis ska du rikta ditt anspråk mot fastighetsägaren då det är den du har någon form av avtalsrelation till. Den tingsrätt du ska lämna in din stämning till är som huvudregel där motparten har sin hemvist (eller sitt säte om det är ett bolag/förening).

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare