FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/07/2018

Till vem tillhör träd på tomtgränsen?

Hej!

Vi har nyligen bildat fastighetsgränser på sommarstuge arrende!

En liten björk växer vid gränsen

roten ligger till 90% på ena sidan

men stammen lutar in på andra sidan, vem tillhör björken den som har roten på sin sida eller den som har stammen?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Enligt 2:1 Jordabalken (JB) hör till fastighet bland annat på rot stående träd. Om detta träd har majoriteten av rötterna på ena fastigheten och stammen lutar in på den andra tillhör trädet den fastighet där de mesta av rötterna finns. Anledningen till detta är att avsikten med trädet troligen var att det skulle stå på den sidan av tomtgränsen. Enligt de grannelagsrättsliga bestämmelserna i 3:2 jordabalken måste dock den som äger trädet visa hänsyn och ta bort de delar av trädet som tränger in på grannes fastighet om det medför olägenhet för grannen. Om denna hänsyn ej visas får grannen själv avlägsna de delar av trädet som har växt över tomtgränsen (i detta fallet i princip hela trädet).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare