FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/05/2013

Tidsfrist vid ansökan om bodelning när ett samboförhållande upphör

Hej! Har en fråga angående bodelning tre år efter separation från före detta sambo. Vad gäller? Jag läste någonstans att begäran angående bodelningsförrättare skall göras senast ett år efter separationen? Vänliga hälsningar Katta

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det stämmer bra att ansökan om bodelning ska göras senast ett år efter att ett samboförhållande har upphört, § 8 st 2 sambolagen (2003:376). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm

Du är välkommen med eventuella följdfrågor i ärendet eller om du har övriga funderingar.

Bästa Hälsningar,

Essie MalkocRådgivare