Tidsfrist för klander av testamente

Hur räknas sista dag för klagan a testamente?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). Testamentens ogiltighet regleras i 13 kap. ÄB. För att en arvinge ska kunna göra gällande att ett testamente är ogiltigt enligt någon av grunderna i trettonde kapitlet måste denne klandra testamentet inom sex månader enligt 14 kap. 5 § ÄB. Om mer än sex månader passerar utan att arvingen väcker klandertalan förlorar denne sin rätt att klandra testamentet.

Nu till frågan angående när de sex månaderna börjar räknas. Enligt 14 kap. 5 § ÄB ska klandertalan väckas sex månader efter det att arvingen fått ta del av testamentet enligt 4 §, där det bland annat står att delgivning sker genom att testamentet överlämnas till arvingen. Detta förutsatt att det rör sig om ett skriftligt testamente. Är testamentet muntligt anses man delgiven när en skriftlig uppgift om testamentets innehåll avlämnats, exempelvis ett protokoll över förhör med testamentsvittnena.

Sammanfattningsvis har alltså en arvinge rätt att klandra ett testamente i sex månader räknat från då arvingen tog del av testamentet.

Jag hoppas att jag kunde besvara din fråga.

Vänligen,

Nora TengnérRådgivare