FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/03/2018

Tidsfrist för bodelning mellan tidigare makar

Hej. Jag har en fråga kring skilsmässa. Jag skilde mig från min exman för några år sedan och då gjorde vi ingen bodelning (vi hade en bostadsrätt tillsammans) nu i efterhand så sålde han den och gick med vinst och min fråga är om jag jag rätt till något av vinsten eftersom vi inte gjorde indelningen vid skilsmässan? Jag gick även in med pengar i bostadsrätten.

Jag var lite naiv och trodde på att vi skulle ordna allt tillsammans när läget var att sälja men nu sålde han den och jag fick reda på de på omvägar. Han har även köpt ett hus nu och då använt pengar från vinsten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Huvudregeln är att bodelning ska ske vid skilsmässa (9:1 ÄktB). Av lagtexten framgår ingen begränsning i tid när makarna måste begära en bodelning för att bodelningen inte ska gå förlorad. Med andra ord är det inte klart exakt hur länge en make kan vänta med att begära en bodelning (jfr tidsfristen på 1 år för bodelning mellan sambos i 8 § st. 2 sambolagen).

Vägledning går i viss mån att hämta från praxis på området.

Högsta domstolen (HD) godkände begäran om bodelning i NJA 2009 s 437 trots att bodelningen begärdes drygt 10 år efter skilsmässan.

Men det finns även fall där HD slagit fast att rätten till bodelning gått förlorad med hänvisning till att för lång tid passerat sedan skilsmässan. I NJA 1993 s 570 hade det gått 24 år mellan skilsmässan och begäran om bodelning. HD ansåg att rätten till bodelning hade gått förlorad.

Sammanfattningsvis finns det en tidsfrist för hur länge tidigare makar kan vänta med att begära bodelning efter skilsmässa. Praxis på områdettalar för att rätten till bodelning mellan tidigare makar kvarstår och kan begäras efter en relativt lång tid. Det bör dock nämnas att tidsgränsen kan komma att variera från fall till fall eftersom omständigheterna kan skilja sig åt. Av din fråga framgår det inte hur lång tid som förflutit sen ni skilde er. Det kan mycket väl vara så att din rätt till bodelning kvarstår och att du har rätt till ersättning för bostadsrätten.

Om du vill ha hjälp med att begära bodelning kan du boka tid och få hjälp av våra jurister. Du bokar tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare