FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/10/2016

Tidsbundet avtal som löper vidare i ett tillsvidare

Om ett tidsbundet avtal löper ut och ett tillsvidareavtal fortsätter, är det ett nytt avtal med nytt startdatum då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag ska försöka svara på din fråga så gott det går, men för att kunna ge dig ett mer säkert svar så hade jag behövt mer information. Känner du inte att du är nöjd med ditt svar får du gärna ställa en fråga till eller vända dig till våra Express-tjänster.

Svaret beror lite på om det är ett tidsbundet avtal som automatiskt övergår till ett tillsvidareavtal eller om du måste teckna ett nytt avtal som löper tillsvidare.

Går avtalet över automatiskt så vill jag påstå att avtalets startdatum är då det tidsbundna avtalet tecknades och det är i så fall alltså inte att se som ett nytt avtal.

Finns det däremot ingen klausul i det tidsbundna avtalet som säger att det ska löpa vidare till ett tillsvidareavtal utan du måste teckna ett nytt avtal, så blir tillsvidareavtalet helt enkelt ett nytt avtal som får ett nytt startdatum.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare