FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2022

tidpunkt för egendomens värdering vid bodelning

Vi (sambo med fyra barn tillsammans) flyttade isär redan 2017 men har inte rett ut något ang två fastigheter och lösöre. Detta pga yngsta barnets självmord 2020. Vi har inte orkat reda ut allt förrän nu.

Minns inte om vi undertecknade separationen, men vi hade en jurist som startade processen.

Är värdet på fastiheterna det nuvarande värdet eller värdet från 2017.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar från vilken tidpunkt man ska bestämma värdet på den egendom som ska ingå vid bodelning vid separation av sambos

Din fråga regleras i sambolagen (SamboL)

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena dagen samboförhållandet upphör

Vid separation mellan sambos ska en bodelning göras för att fördela samboegendomen om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphör (20 § SamboL) . Tidpunkten samboförhållandet upphör kan kallas för den kritiska tidpunkten.

Vad innebär detta för dig

Den kritiska tidpunkten är dagen då samboförhållandet upphörde. Vid bodelning räknar man med värdet av de tillgångar och skulder som fanns vid den kritiska tidpunkten. Tillgångar och skulder som uppkommit efter den kritiska tidpunkten ska inte ingå i bodelningen. Om du och din ex-partner har slutat vara sambos redan 2017 ska ni i bodelningen alltså utgå från vad lösöret och de två fastigheterna var värda dagen under år 2017 då ni separerade.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare