FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/08/2013

Tidpunkt för ansökan om bodelningsförrättare

Jag är nyligen skild, prövotiden gick ut 2013-08-12. Ansökan om att äktenskapsskillnad ska genomföras har skickats till tingsrätten. Jag har bokat tid hos jurist för en bedömning av giltigheten i ett äktenskapsförord, men det blir inte förrän 2013-09-30. Någon gemensam bodelning kan inte komma till stånd pga osämja. Därför tänker jag kontakta tingsrätten för att få en bodelningsförrättare utsedd. Min fråga är, hur snart bör det göras? Kan jag vänta till efter träffen med juristen?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 9:4 ska bodelningen ske när äktenskapet har upplösts, dvs. när domen om upplösningen vunnit laga kraft. Om någon av makarna begär bodelning under tiden mål om äktenskapsskillnad pågår, ska dock bodelning förrättas genast.
Enligt ÄktB 17:1 ska domstolen på ansökan av någon av makarna utse en bodelningsförrättare. Det är inte reglerat inom vilken tid en sådan ansökan ska göras. Jag ser därför inget hinder för att du väntar med att ansöka om bodelningsförrättare tills dess att du träffat juristen.

Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare