Tidigare förvärv av Svenskt medborgarskap

Jag är en amerikan som har bott i Sverige sedan 22.10.21. Jag fick mitt andra uppehållstillstånd förra året och kan söka permanent uppehållstillstånd 22.10.25. Jag har bott med min sambo (svensk) sedan 04.01.22. Enligt migrationsverket, "Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år. " Jag vet inte vad gäller mig som amerikansk medborgare. Får jag söka svenskt medborgarskap 22.10.24 när jag har bott i landet i 3 år och har varit sambo de senaste 2 år? Jag är fast anställd med samma jobb som jag har haft sedan jag kom till Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap, förkortat “MedbL”.

Förvärv av svenskt medborgarskap

Enligt 11 § MedbL kan du efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras) om du har

1. Styrkt din identitet

2. Fyllt 18 år

3. Permanent uppehållstillstånd i Sverige,

4. Hemvist här i landet sedan 5 år och

5. Haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt

Om dessa kraven inte är helt uppfyllda kan du ändå, via 12 § MedbL, beviljas medborgarskap om

1. Du tidigare varit svensk medborgare

2. Du är gift eller sambo med en svensk medborgare, eller

3. Det annars finns särskilda skäl till det.

Dispens kan med andra ord enligt 12 § ges för rekvisiten i 11 §.

Något som kan nämnas är att enligt gällande praxis angående 12 § kan en utomnordisk medborgare som är gift med en svensk medborgare i regel naturaliseras efter tre års hemvist om äktenskapet varat i två år och den svenska medborgaren innehaft medborgarskapet under de senaste två åren. Detta framgår bland annat av Migrationsöverdomstolen i deras dom MIG 2007:28. Med andra ord kan du försöka ansöka om medborgarskap efter redan tre år. Prejudikatet från domen rör dock äktenskap och i ditt fall handlar det om samboskap. Det kan medföra en skillnad i tidskravet men skillnaden bör inte vara alltför stor. Beslutsmyndigheten kan dock ställa upp andra villkor och ytterligare förutsättningar för ett bifall.

Sammanfattning

Även fast du inte uppfyller alla kraven i 11 § kan du ändå enligt 12 § få beviljat svenskt medborgarskap, enligt vad du har beskrivit om din situation. Detta är dock endast en möjlighet, inte en garanti. Mitt råd till dig är att du kontaktar Migrationsverket då det är myndigheten som bestämmer angående medborgarskap.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Du har även begärt telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer dig den 8e juli kl 12.00, och jag ringer då från hemligt nummer. Om denna tiden inte passar dig kan du höra av dig till mig via mejl så bokar vi en annan tid, annars hörs vi då!

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare