Tidigare dömd för ett brott. Är det ett hinder för serveringstillstånd?

Hej! Jag ska söka utskänkningstillstånd/serveringsstillstånd. Jag är dömd för tullbrott. Jag undrar om det är ett förhinder för tillståndet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller när man söker utskänkningstillstånd/serveringstillstånd beror på vilken kommun man söker tillståndet i. Riktlinjerna för utskänkningstillstånd/serveringstillstånd kan nämligen se lite olika ut i varje kommun. Detta på grund av att det enligt alkohollagen är möjligt för varje kommun att utveckla sin egen alkoholpolitik. Riktlinjerna utgår dock ifrån alkohollagens regler.

Det framgår inte av din fråga vilken kommun du vill söka tillstånd i.

I mitt svar kommer jag att utgå ifrån Stockholms stads riktlinjer. Vill du söka tillstånd i en annan kommun än Stockholm stad, så är det möjligt att samma regler gäller där. Jag råder dig dock att kolla vad som står i din aktuella kommuns egna riktlinjer (om det nu rör sig om en annan kommun än Stockholms).

Jag kan inte hitta något, varken i alkohollagen eller i Stockholms kommuns riktlinjer, som säger att man inte får tilldelas tillstånd på grund av att man tidigare är dömd för något brott. Däremot så står det att serveringstillstånd endast får ges till den som anses vara lämplig att utöva verksamheten (8 kap. 12 § alkohollagen). Därmed är det alltså möjligt att man tar hänsyn till om den som söker tillstånd har begått några brott, för att se om den är lämplig. Jag kan dock inte svara på om detta är något som man brukar göra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare