Testamentstagares rätt i giftorättsgods

Mina föräldrar är gifta, mamma har ett barn före äktenskapet med en annan man. Mamma äger två insatslägenheter som köptes efter att dom gift sig. Min pappa vill testamentera allt han äger och har till mig (hans dotter). Ingår giftorätten i begreppet "allt jag äger och har"? Får jag hälften av de två insatslägenheterna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 och regler om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB), https://lagen.nu/1987:230.

Då dina föräldrar är gifta med varandra ska bodelning ske om någon av dem skulle avlida, 9 kap 1 § och 1 kap 5 § ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, vilket är all egendom som inte gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord, testamente, gåvobrev osv, 10 kap 1 § och 7 kap 1-2 §§ ÄktB. Vid bodelning får vardera make från sin egendom göra avdrag för sina eventuella skulder, 11 kap 2 § ÄktB. Värdet av den egendom som återstår läggs samman och delas lika mellan makarna, 11 kap 3 § ÄktB. När egendomen sedan fördelas har vardera make rätt att i första hand få sin egendom, 11 kap 7 § ÄktB. Om din pappa skulle avlida skulle alltså din mamma ha rätt att (om hon vill) få lägenheterna på sin lott och om lägenheternas värde överstiger det belopp som din mamma har rätt till efter bodelningen kan hon välja att "köpa loss" lägenheterna genom att betala en summa till dödsboet.

Som efterlevande make har din mamma dock rätt att begära jämkning vid bodelningen, vilket innebär att vardera make behåller sitt giftorättsgods, 12 kap 2 § ÄktB. Detta innebär alltså att värdet av makarnas giftorättsgods inte delas lika mellan dem.

Det egendom som efter bodelningen tillfaller din pappas dödsbo (+eventuell enskild egendom) utgör hans kvarlåtenskap. Då dina föräldrar är gifta skulle enligt huvudregeln din mamma ärva din pappa, 3 kap 1 § ÄB. Din pappa har självklart möjlighet att testamentera hela sina kvarlåtenskap till dig, 9 kap 1 § ÄB.

Sammanfattningsvis kan din pappa alltså välja att testamentera bort hela sin kvarlåtenskap till dig. Detta innebär dock inte per automatik att du får rätt till hälften av din mammas lägenheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare