Testamentsfrihet

Hej, min farfar avled nyliken och har testamenterat bort sina barnbarn. Givetvis finns det loglotten, dock hade deras far min farfar en väldigt massa pengar på sitt privata sparkonto. Min fråga är om han kan testamentera bort alla dessa pengar på kontot till sin nya fru, då han är omgift sedan 10 år tillbaka? Då pengarna stod i hans namn.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Huvudregeln är att en arvlåtares egendom delas lika mellan arvingarna, 2 kap 1 § ärvdabalken. Denna ordning kan dock sättas ur spel genom ett testamente där arvlåtaren reglerar hur han vill fördela sin egendom, detta kallas testamentsfriheten. Denna frihet är dock inte total, utan begränsas av att en bröstarvingen har rätt till sin laglott. Laglotten kan inte testamenteras bort utan den har bröstarvingen rätt till oavsett. Laglotten räknas fram genom att men tar all egendom och delar på hälften, då får man fram vad som kallas arvslotten. Arvslotten delas sen på antalet bröstarvingar som finns och resultatet är laglotten. Laglotten i ditt fall är alltså hälften av din farfars egendom delat på hur många barn han hade.

Utöver denna laglott var som sagt din farfar fri att testamentera sina pengar som han vill.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare