Testamentes formkrav och klandertid

År 2001 dog min barndomsväns faster, hon hade inga barn. Det fanns ett testamente som var bevittnat av två personer. Men något kändes fel. Efter 6 månader skrevs det under då det inte hittades något fel. Några månader senare såg vi en dubbel datering, några år mellan datumen. Vi ringde upp en av dom som bevittnat och han hade ingen aning om vad han skrev under, han erkänner även att han var ensam vid tillfället. När vi berättar namnet på den andra bevittningen så visade det sig vara hans mormor. Hade detta uppdagats tidigare så kunde man klandrat, men nu är det kört, eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Som du nämner, så uppfyller testamentet du beskriver inte formkraven. Dels måste de två vittnena vara samtidigt närvarande, och även vara medvetna om att det är ett testamente som bevittnas, 10 kap. 1 § ÄB. Att testatorns mormor bevittnat testamentet är inte heller okej, 10 kap. 4 § ÄB. När ett testamente inte uppfyller formkraven som återfinns i 10 kap. så är det också ogiltigt, 13 kap. 1 § ÄB.

När det gäller klander är det för sent. Enligt 14 kap. 5 § ÄB så har en arvinge sex månader på sig att klandra efter det denne erhållit testamentet enligt 14 kap. 4 § ÄB.

Sammanfattningsvis så finns det tyvärr ingenting din vän kan göra då det är för sent att klandra testamentet nu.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare