Testamentering eller gåva av lägenhet

Hej,

Jag har köpt en lägenhet där jag står som ensam ägare, men min mammas man står som medlåntagare. Vi vill att lägenheten ska skrivas över till min mamma om det skulle hända mig något, t.ex. vid dödsfall. Vad är det smidigaste sättet att lösa detta på?

Med vänliga hälsningar,

Bob Ekelund

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Testamente?

Det som är lättast att tänka sig är förstås att du testamenterar lägenheten till din mamma. Då krävs det förstås att du i övrigt har tillräckligt med egendom för att täcka skulderna för att lägenheten inte skall behöva säljas vid ett eventuellt dödsfall, samt att din totala egendom är stor nog för att du skall kunna testamentera bort lägenheten. Kort sagt kan man bara testamentera bort hälften av sin egendom om man har några bröstarvingar, i princip barn (Se bland annat 7 kap. 1 och 3 1§§ Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637). Resultatet skulle förstås då kunna bli att lägenheten delvis ärvdes av din mamma och delvis av dina barn. Jag tar ett exempel:

A har köpt en lägenhet, värd 1 000 000 kr. A har inga skulder, och har förutom lägenheten totalt sett egendom till ett värde av 500 000 kr. A har testamenterat lägenheten till en av sina föräldrar (B). A har ingen make, men däremot två barn (C och D). Om A avlider innan testamentet är skrivet, skall C och D ärva hela egendomen, och har rätt till ett värde av 750 000 kr var. Om A har hunnit skriva testamentet, måste även detta tas hänsyn till. I detta står det att B skall ärva hela lägenheten. A har dock enligt Ärvdabalken inte rätt att testamentera bort mer än halva sin egendom (värdet 750 000 kr). B ärver därför bara 75 % av lägenheten. C och D, som har rätt till 750/2=325000 kr var får dela på den övriga egendomen samt 25 % av lägenheten.

Gåva?

En annan lösning kunde vara att du överlåter lägenheten till din mamma som gåva och att du som villkor för gåvan har att du får använda lägenheten hur du vill. Då är det förstås viktigt att inse att det faktiskt blir din mamma som äger lägenheten. Om ni har en god relation borde väl detta inte vara något problem; vill du senare sälja lägenheten är det ju bara att ni kommer överens om att du får pengarna. En fördel med det här skulle förstås vara att din mamma kunde behålla lägenheten även om det var något annat än ett dödsfall som inträffade.

Viktigt är att ni i så fall skriver ett gåvobrev. Kraven på vad som skall stå i ett sådant kan variera beroende på om det är en bostadsrätt eller en ägarlägenhet. Det finns dock gratismallar för sådana gåvobrev på Internet.

Blandning?

Det är förstås också fullt möjligt att bara som gåva ge en viss procent av lägenheten till din mamma, kanske uträknat på ett sådant sätt att du "har råd" att testamentera den till henne. Det här kräver förstås en ganska komplicerad uträkning, men är i alla fall teoretiskt möjligt.

Det kan naturligtvis finnas fler sätt, men nu har du några förslag! Hoppas att de är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare