FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/12/2014

Testamentera viss egendom till barn före maka

Hej! Våra föräldrar upprättade ett testamente där de skrev hur mycket den efterlevande maken skulle behålla och vad som skulle tillfalla oss 3 gemensamma barn, när någon av dem gick bort, båda har undertecknat det och det är bevittnat. Vår far gick bort för 2 månader sedan och vi har gjort bouppteckningen som är stämplad och klar, men ej arvsskiftet. Mamma och vi 3 barn är de enda dödsbodelägarna.Inga särkullebarn finns. Vi barn skulle få ärva sommarstugan som båda våra föräldrar står som ägare till på lagfarten och en del aktier. Jag har idag pratat med lantmäteriet och de är tveksamma till hur vi ska kunna få en lagfart då mamma fortfarande lever och egentligen inte kan testamentera sin del till oss barn. En pratar om att mamma kan behöva skriva ett legat, vilket jag tycker låter konstigt. Den andra personen jag pratade med sa att mamma behöver skriva ett gåvobrev till oss. Hon sa att vi då kunde behöva göra 2 lagfartsansökningar. En med henne som 50% ägare och oss 3 barn som 50% ägare tillsammans. Eller att hon står som 100% ägare. Sen skulle hon kunna ge stugan som gåva till oss och då skulle vi söka om ny lagfart med var och en av oss syskon som 1/3 ägare var. Detta låter långsökt tycker jag. Gäller inte det som står i testamentet? Eller kan mamma bara skriva ett gåvobrev till oss barn på det som står i testamentet? Och behövs gåvobrev över huvud taget? Om gåvobrev behövs, behöver vi söka om lagfart först i hennes namn och sen i vårt? Mycket förvirrad och tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Ett testamente som stadgar att någon annan än den efterlevande maken ska ärva den döde kan förklaras ogiltigt om den efterlevande maken inte vid bodelningen erhåller ett belopp som räcker till fyra gånger prisbasbeloppet, ärvdabalken 3 kapitlet 1 §.

Prisbasbeloppet för 2014 är 44 400 kr. Det belopp som din mamma har rätt att erhålla ur kvarlåtenskapen är alltså 44 400 x 4 = 177 600 kr. Eftersom att bouppteckningen är klar antar jag att det kravet är uppfyllt.

Om den efterlevande maken har fått den del som denne har rätt till, som det verkar vara här, så finns det inte något som hindrar att en del testamenteras bort till någon eller något annat. Att vara gift innebär inte att allting man lämnar efter sig är ”låst” till den efterlevande maken.

Det finns ytterligare ett hinder för hur den döde får testamentera. Det är barnen som skyddas genom att de har rätt till en viss del av egendomen. Det blir dock inte något problem här eftersom att det är till barnen som egendomen har testamenterats.

Skriv gärna en ny fråga om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare