Testamentera till förmån för barn

Hej.. Min pojkvän och jag vill gifta oss.Vi har båda barn från tidigare förhållanden. Mina barns far dog och hans barns mamma lever. Om jag vill att bara mina barn ska ärva mig när jag avlider hur går jag då till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag gratulera till giftermålet!

Det går att göra som du säger, att justera ditt arv så att bara dina barn ärver dig.

Eftersom makar inte har en lagskyddad arvsrätt, kan du till förmån för dina barn testamentera bort din kvarlåtenskap. Du upprättar då helt enkelt ett testamente där du skriver att du önskar att hela din kvarlåtenskap ska tillfalla dina barn.

Det finns dock en skyddsregel för efterlevande make, som gör att din man måste få ut motsvarande fyra prisbasbelopp. Detta måste täckas genom bodelningen efter dig och om det av någon anledning inte täcks av bodelningen, har den regeln företräde framför ditt testamente.

Fyra prisbasbelopp motsvarar ca 180 000 kr.

Eftersom det är ganska tuffa formaliakrav för att upprätta ett testamente brukar jag rekommendera att man tar kontakt med en jurist för att upprätta det. Vill du ha hjälp av Lawlines jurister kan du kontakta dem på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare