Testamentera till barnbarn?

På vilket sätt kan man testamentera direkt till barnbarn om enligt lag arvet delas först till barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i ärvdabalken (ÄB).

Du har helt rätt i att barn är först i kö till arv (ÄB 2:1). Dock har man en stor frihet i hur man vill fördela sitt arv, vilket sker genom testamente (ÄB 9:1). Man kan i princip helt fritt bestämma vem som ska få vilken egendom, vilket innebär att man kan testamentera vad man vill till sina barnbarn.

Det finns dock en begränsning vilket är den s.k laglotten. Ens barn har alltid rätt till minst hälften av de normalt skulle ärva (ÄB 7:1). Finns bara ett barn skulle detta normalt ärva 100% och laglotten blir då 50%, finns två barn skulle de normalt ärva 50% var och deras laglott blir då 25% var. Förutom denna begränsning finns inget hinder för att testamentera till barnbarn så att de ärver innan barn.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare