Testamentera till barnbarn

Min morfar hade 2 biologiska barn. Den ena (vår mor) är avliden, och den andra är en dotter som han aldrig har haft kontakt med. Nu börjar morfar bli till åren, och det är dags att sälja hans lägenhet, då han har fått plats på äldreboende.

Morfar har uttryckt sin bestämda önskan om att jag och min syster ska ärva honom. Men, hur blir det då med hans dotter som han aldrig har träffat? Jag förstår givetvis att hon har arvsrätt, men kan han låta oss ärva ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring arv regleras ärvdabalken (ÄB).

Testamente

Om din morfar vill att du och din syster ska ärva allt kan han skriva detta i ett testamente. Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat av din morfar. Två vittnen behöver vara med när testamentet skrivs. Dessa ska också skriva under testamentet (10 kap 1 § ÄB). Arvet fördelas enligt testamentet, det vill säga till dig och din syster, men hans dotter har ändå en möjlighet att få ut en del av arvet, vilket jag förklarar nedan.

Hans andra dotter kan ändå kräva en del av arvet

Även om din morfar har ett testamente som anger att du och din syster ska ärva allt, har hans dotter som han aldrig träffat ändå alltså rätt att få ut en viss del av arvet. Det krävs dock att hon begär jämkning av testamentet. Detta måste hon göra inom 6 månader från dess att hon blir delgiven testamentet (7 kap 3 § ÄB). Om hon inte gör det, kommer arvet att fördelas enligt testamentet.

Den del dottern kan få ut kallas laglott. Laglotten är hälften av det arv hon hade fått om det inte funnits något testamente. I detta fall är hennes laglott 1/4 av arvet (7 kap 1 § ÄB). Resterande 3/4 kommer då att delas lika mellan dig och din syster.

Om inget testamente skrivs

Om din morfar inte skriver något testamente skulle dottern istället ärva 1/2 medan du och din syster skulle ärva 1/4 var (2 kap 1 § ÄB).

Sammanfattning

Genom att skriva ett testamente kan din morfar låta dig och din syster ärva allt. Om hans dotter jämkar testamentet, har hon ändå rätt till sin laglott. Skriver ni inget testamente skulle dottern ärva hälften och du och din syster dela på andra halvan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare