Testamentera kvarlåtenskap till bröstarvinge direkt

A är gift ned B och bägge bor i bostadsrättslägenheten.

A äger lgh som enskild egendom.

A dör den 11 dec 2015. Bouppteckningen registreras hos Skatteverket den 17 mars 2016 Enligt testamente ska sonen S ärva allt.

Omfattas lgh av det som ska arvsskiftes eller tillfaller lgh sonen direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken; nedan ÄB, se här.

Lägenheten tillfaller sonen direkt genom arvsskiftet. Makes rätt kan alltid testamenteras bort (med undantag för basbeloppsregeln i 3 kap. 1 § 2 st ÄB). Vidare har särkullbarn rätt att få ut arv före make. Vid enmansbo, dvs. dödsbo där det bara finns en delägare, kan den registrerade bouppteckningen duga som underlag för överföring av tillgångar. Arvsskifte behöver då inte göras. Det är således möjligt i detta fall att strunta i arvsskifte då det bara finns en dödsbodelägare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare