Testamentera framtida egendom

Kan vår son redan nu innan han ärvt oss skriva ett testamente till son, där det står att det han ärver efter oss ska vara sonens enskilda egendom

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Absolut, det borde inte vara några problem att testamentera framtida egendom sålänge inga andras rättigheter till egendom inskränks. Man kan skriva ett testamente där man som testator (er son) testamenterar all sin egendom till sin son, specifik egendom som han kommer få osv...

Det finns väldigt få inskränkningar men exempel är ifall er son har flera barn där deras laglott (7:1 ärvdabalk) inskränks så har de rätt till en del av egendomen som testamenteras ifall den utgör en tillräckligt stor del av den totala kvarlåtenskapen efter er son.

Jag rekommenderar att ni söker upp en familjejurist men som sagt ser jag inga problem utifrån de få omständigheterna ni angivit. Formkraven för testamente hittar ni i 10:1 ärvdabalk och vikt läggs på att det ska vara skriftligt, skrivas under och ses av två vittnen.

Hoppas ni fått svar på er fråga.

MVH

Patrik OlssonRådgivare