Testamentera egendom till person i annat land

Jag tänkte skriva ett testamente och jag har en vän i USA (han är född och bor där) som jag vill skriva in att han får en summa.

Är detta möjligt och vad för info behöver jag från honom (räcker det med deras social security nummer)

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Att testamentera kan verka invecklat när det är till en person från ett annat land, men när det gäller att skriva testamentet är det precis som att skriva testamente till någon i Sverige. Ärvdabalken (1958:637) har inte bestämda regler för vem man får skriva till utan det råder avtalsfrihet i det hänseendet.

Så man utgår från bestämmelserna i ärvdabalken för att skriva testamente oavsett vart den du testamenterar till har sin hemvist eller har medborgarskap. Det som krävs för att testamentera egendom är bl a att testamentet ska vara skriftligt och tydligt uttrycker hur kvarlåtenskapen ska fördelas. Det är viktigt eftersom att testatorn inte är vid liv och kan inte tydliggöra sin vilja utöver det som står i testamentet, utöver det ska även testamentet upprättas med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Det ska framgå tydligt vem det är som ska ta emot egendomen, i Sverige anger man personnummer för att oklarheter inte ska uppstå. Så det är viktigt att verkligen styrka vem personen är så att skriva personens social security number är viktigt. Det finns inte specifika regler om vad för information om den som ska ta emot testamentet man behöver skriva, utan det ska bara framgå tydligt vem det är.

Rekommendation

Att skriva ett testamente kan vara komplicerat i och med att det ställs strikta formkrav för att det ska vara giltigt och det är lätt att göra misstag. Därför rekommenderar jag dig att ta hjälp av våra jurister och boka tid med vår juristbyrå här, eller ringa oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10:00-16:00

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare