Testamentera bort sina barn?

Min pappa har träffat en ny kvinna efter min mammas död. Om han skulle gifta sej med henne mister jag och min bror hela arvet då?

Om dom inte gifter sej kan han ändå testamentera hela arvet till henne?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om dom gifter sig:

Huvudregeln när man är gift är att ens make har rätt att få hela kvarlåtenskapen och alltså hela arvet, enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken som är tillämplig lag i denna fråga. Denna huvudregel har undantag om det finns särkullbarn, vilket du och din bror är eftersom ni inte gemensamma barn till din pappa och make. I samma paragraf, andra meningen, anges det att särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott före förälderns nya make. Det innebär att du och din bror kan välja själva om ni vill ha ut er arvslott när er pappa går bort eller om ni istället väntar till förmån för er pappas fru.

Väljer ni att inte få ut er arvslott när er pappa går bort kommer ni istället få ut er del när er pappas nya make avlider. Det betyder att ett avstående från arvslotten när er pappa går bort inte skulle innebär att ni avstår helt från arv utan att ni uppskjuter er möjlighet att få ut arvet.

Eftersom ni är två barn till er pappa är er arvslott 50% var av hans kvarlåtenskap när han går bort. Skulle ni välja att inte ta ut ert arv när han går bort måste man göra en större beräkning för att se hur stor procentsats ni har rätt att få när hans make går bort. För denna utredning hade jag behövt mer information och för att beräkningen ska bli helt korrekt behöver den göras vid den tidpunkt som er pappa går bort. Om ni behöver hjälp med det ytterligare skulle jag råda er att vända er till info@lawline.se

Om dom inte gifter sig:

Skulle din pappa inte gifta sig kan han inte testamentera bort hela arvet. Du och din bror har enligt 7 kap 1 § Ärvdabalken alltid rätt till er s.k. laglott. Laglotten är bröstarvingars lagliga rätt till arv, oavsett vad som är testamenterat. Laglotten går alltså före vad som är testamenterat.

Laglotten är halva arvslotten vilket innebär i ert fall att ni, vid er pappas död, har rätt till vars 25 % av hans kvarlåtenskap.

Skulle er pappa ändå ha testamenterat bort er rätt till arv förutsätts det att varje bröstarvinge som vill ha sin laglott begär jämkning av testamente enligt 7 kap 3 § Ärvdabalken.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller till info@lawline.se om du vill ha hjälp med en vidare utredning.

Cornelia NajafiRådgivare