Testamentera bort laglotten?

Hej det är så att min sambos pappa har gått bort. Han gifte om sig på senare år nu har hans son fått ett testamente där det står att deras förhoppning är att han inte ska kräva sin laglott. Vad menas med det ? Hon har egna barn som tydligen har ärvt något efter honom kan man göra så. Kan han kräva sin laglott ? Tacksam för svar omg vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sonen (bröstarvingen) har en ovillkorlig rätt till sin laglott och denna går inte att testamentera bort. Dock måste han klandra testamentet för att få ut sin laglott inom 6 månader från det att han har blivit delgiven testamentet enligt 7 kap 3§ ärvdabalken (ÄB). Klandrar inte sonen testamentet så går han miste om sin rätt till laglotten, då det ses som att han har accepterat testamentet.

Fadern har tydligen gift om sig och det innebär att sonen är ett s.k. särkullbarn (enbart barn till ena maken). Till skillnad från makars gemensamma barn så har särkullbarn rätt att få ut sin laglott direkt enligt 3 kap 1§ ÄB. Fadern kan testamentera bort stora delar av sin kvarlåtenskap till vem han vill (exempelvis den nya makens barn) men han kan aldrig testamentera bort hans sons laglott.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare