Testamentera bort laglott

Jag har 3 vuxna barn och omgift kan jag testamentera att allt (arv) går till min nya fru?

Eller testamentera 75% av arvet till min nya fru och 25% till ett av barnen?

Bert-Jonny

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Biologiska och adopterade barn har vad som inom juridiken kallas för laglottsskydd. Skyddet innebär att oavsett vad du skriver i ett eventuellt testamente, är barnen berättigade hälften av din arvslott, vilket framgår av 7 kap. 1 § ärvdabalken. Detta fördelas sedan på dina tre barn, vilket inom juridiken benämns som stirpalgrundsatsen. Barnen kommer därför ha rätt till cirka 16,66% vardera av ditt arv.

Det finns, före vad som står ovan, en skyddsregel för den av makarna som blir efterlämnad. För att maken inte ska lämnas på bar mark, krävs att den del denne får ur den bodelning som först görs samt det denne eventuellt får via testamente, måste uppgå till minst fyra prisbasbelopp, vilket idag är 44 300 och därmed ger oss ett belopp om 177 200 kr. Det är alltså det minsta din fru är berättigad. Den del av detta som eventuellt inkräktar på barnens laglottsskydd ärvs med fri förfoganderätt, dvs. att hon kan använda det som hon önskar, men inte själv testamentera bort det eller ge bort det i gåva till sina egna arvingar.

Men som svar på din fråga kan du således inte testamentera bort mer än 50% av ditt arv när du har biologiska eller adopterade barn. Detta ändras inte även om barnen är vuxna och inte ”behöver” arvet eller av att du är omgift. Gör du detta ändå, kan barnen kräva ut så mycket av arvet de har rätt till enligt laglottsskyddet.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning.

Anonym AnonymRådgivare