Testamentera bort allt till sin sambo

Min bror är sambo utan gemensamma barn.Vi är bara två syskon. Vi har har en gemensam mamma. Han är inte adopterad .

Kan han testamera bort hela sin förmögenhet till sambon utan att jag eller mina barn får nånting? Får min mamma ärva han ifall hon är livet då?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person är fri att testamentera bort allt den äger till vem eller vilka den vill så länge personen inte har några bröstarvingar(barn, barnbarn och barnbarnsbarn). Finns det bröstarvingar är det däremot annorlunda, de har nämligen rätt till sin laglott. Vanligtvist utgör laglotten hälften av all kvarlåtenskap, alltså hälften av all egendom som ägs vid personens bortgång. Utgångspunkten är att en arvlåtares bröstarvingar ärver allt och att detta delas lika mellan dem, 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller i ditt fall?

Eftersom din bror inte utifrån din fråga har någon bröstarvinge har han rätt att testamentera bort hela sitt arv till sin sambo. Mellan sambor finns ingen arvsrätt utan ett gemensamt testamente måste upprättas för att ärva varandra. Om din bror däremot inte väljer att testamentera sitt arv till sambon går arvet till arvlåtarens föräldrar och deras avkomlingar, d.v.s. syskon och deras avkomlingar (2 kap. 2 § ÄB). I så fall kommer du, dina barn och mamman att ärva honom i första hand eftersom att han inte har några egna barn.
Carolina OlssonRådgivare