Testamentera arvet som enskild egendom?

Hej. Man N avliden. Efterlämnar maka F och 3 gemensamma barn. Finns inget testamente el äktenskapsförord.

Kan efterlevande maka F skriva ett testamente där barnen ska ärva allt som enskild egendom? Dvs att arvet efter båda föräldrarna blir enskild egendom, eller kan hon bara förordna för egen del??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en make avlider ärver den efterlevande maken, som huvudregel, hela egendomen med så kallad fri förfoganderätt (särskilda regler finns om det är särkullbarn inblandade). Det framgår av 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Det innebär att den efterlevande maken inte har full äganderätt, som innebär att arvtagaren har rätt att göra precis vad hen vill med arvet, utan det finns två begränsningar; den efterlevande maken får inte testamentera bort egendomen eller skänka bort hela eller stora delar av egendomen som gåva som innebär en väsentlig minskning av kvarlåtenskapen, 3 kap. 3 § ÄB. Att upprätta ett testamente som innebär att egendomen ska bli arvingarnas enskilda egendom innebär inte att arvingarna på något sätt berövas sin arvsrätt eller att den inskränks, vilket den fria förfoganderättens begränsningar syftar till att skydda arvingarna mot. Därmed kan den efterlevande maken upprätta ett testamente där det framgår att såväl arvet efter den först avlidne maken samt efter testatorn själv (dvs den sist avlidne maken) ska ärvas med förbehållet att egendomen ska vara enskild egendom.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare