Testamente vid demens.

Hej! Min mormor bor på äldreboende och är dement. Hennes man är inte i livet och inte heller min mor som var hennes enda barn. Jag och mina två bröder är därmed arvingar. Hon har i och med demensen blivit arg på oss och främst min ena bror som hon tror är med i en stöldliga, eldar upp hennes papper, sover på hennes golv på nätterna etc. Hon har en god man. Hennes syskonbarn ringde mig och sa att mormor ville skänka pengar till henne och en annan släkting. Den tidigare gode mannen fick även samtal från dessa släktingar och uppfattade det som att dem låg på och blev näst intill otrevliga för att det inte gick fort nog. Eftersom hon ofta är arg på oss och dessutom tror att min bror är hemsk så förstår jag att hon inte vill ge oss pengar men kan hon verkligen skänka pengar i detta tillstånd? Vi sålde hennes bil, lägenhet, möbler eftersom hon inte kunde göra det själv men detta förstår hon inte utan hon tror att vi inte gjort något och god man har gjort allt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din mormor har haft avsikt att testamentera viss egendom till dig och dina bröder, men efter att hon blivit dement ändrat sig att istället ge bort egendom till hennes syskonbarn.

För att ett testamente ska betraktas som giltigt behöver vissa krav vara uppfyllda, bl.a. får testatorn inte lida av psykisk störning då testamentet upprättas. Det är alltså ett krav att din mormor inte lider av demens när hon upprättar ett testamente. Om din mormor under sin demens ändå skulle upprätta ett testamente kan det nya testamentet ogiltigförklaras, om du kan visa att hon pga. sin demens inte haft förmåga att uttrycka sin verkliga vilja (13 kap. 2 § ÄB). Detta behöver i sådana fall göras genom en klandertalan inom 6 månader från det att du har fått ta del av testamentet (14 kap. 4–5 §§ ÄB). Ett testamente ska spegla testatorns yttersta önskemål, och skulle det vara så att hon t.ex. har blivit tvingad eller manipulerad till att skriva ett testamente, är det inte giltigt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare