testamente till förmån för utomstående

Hej! Jag har tänkt att testamentera bort mitt arv från min mor till en utomstående kan någon klandra detta och upphäva testamentet.

Lawline svarar

Hej!

Din fråga berör problematiken kring arv och testamente och svaren hittar vi således i ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637 .

Svaret på din fråga beror helt på om du har några egna barn som är arvsberättigade. Bröstarvingar (dina barn) är berättigade till arv enligt 2:1 ÄB. Bröstarvingar kan alltid påkalla jämkning av ett testamente för att få ut laglotten, vilken utgör hälften av arvslotten, se 7:1, 3 ÄB.

Om du nu inte har några bröstarvingar torde det inte vara några problem att testamentera till en utomstående utan att någon kan klandra testamentet.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare