Testamente till förmån för ett av barnen. Laglott.

Min mamma och pappa hade tre gemensamma barn, min pappa även ett särkullbarn. Pappa är död sedan flera år tillbaka och hans arv är skiftat. I somras dog även ett av mina syskon, hen var ensamstående och hade inga barn. Arvsskifte är även här färdigt. Hur ärvs min mamma. Delar jag och mitt återstående helsyskon lika på kvarlåtenskapen? Om min mamma vill att den ena av oss endast ska få sin laglott räknas den då som 25% av hela arvet eller påverkas det av att det funnits ett till helsyskon?

Lawline svarar

Hej Agnetha! Din mor ärvs enligt följande; Du och ditt helsyskon delar lika på kvarlåtenskapen i och med att ditt avlidna syskon inte har några efterlevande barn. I det fall din mor skulle välja att testamentera bort sin egendom har s.k. bröstarvingar rätt till sin laglott. Laglott tillkommer endast arvlåtarens barn. I detta fall skulle det innebära endast till dig och ditt syskon, ej det avlidna syskonet. Laglottens storlek är hälften av arvslotten. Detta innebär för din del att om det finns ett testamente till förmån för det ena barnet, har det andra barnet rätt till en fjärdedel av kvarlåtenskapen.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare