Testamente till bröstarvingar, basbeloppsskyddet

Hej Jag och min man har varit gifta i 30 år och äger huset vi bor i gemensamt. Jag har känt mig trygg genom att veta att jag ärver min man om han skulle gå bort före mig. Nu läser ja här att han skulle kunna testamentera sin del av alla tillgångar till våra barn (finns inga särkullbarn). Eftersom jag inte vet om han har testamenterat bort något känner jag mig inte alls trygg längre. Stämmer det att det kan komma som en överraskning för mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som du skriver är huvudregeln att den efterlevande maken ärver allt från den avlidne enligt 3:1 ärvdabalk. Dessvärre stämmer det att man kan testamentera bort sina tillgångar till sina barn. Laglotten går före testamente i svensk arvsrätt och är ett skydd för bröstarvingar, 7:1 ärvdabalk.

För makar finns ett annat skydd, stora basbeloppsskyddet, 3:1 2 st ärvdabalken. Den avlidne kan inte testamentera bort så att den efterlevande får mindre än fyra basbelopp (ca 170 tkr), medel från bodelningen räknas dock med. Inskränker ett testamente på den efterlevandes tillgångar så de inte uppgår till fyra basbelopp så ska testamentet bli ogiltigt till den delen.

Din make har endast möjlighet att testamentera sin kvarlåtenskap, vilket är som huvudregel hälften av ett pars tillgångar (ifall ingen enskild egendom eller äktenskapsförord finns).

Hoppas du fått svar på din fråga.

MVH

Patrik OlssonRådgivare