Testamente skrivet utomlands

Morsning. Jag har skrivit mitt testamente hos en advokat i Portugal hon tog hand om originalet och jag fick en kopia. Hon sa att originalet förvaras hos någon myndighet i staden Loulè i Portugal. Förra året flyttade jag hem till Sverige efter att ha tröttnat på Portugal. Gäller min kopia här i Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 2 kap 3 § lagen om arv i internationella situationer anses testamenten giltiga om de uppfyller de speciella krav som ställs på ett testamente i det landet det skrevs, eller där personen var medborgare/bodde när denne avled. Det innebär att reglerna i Portugal för testamenten ska vara uppfyllda vilket det säkert är då du fått det kontrollerat av en advokat (antar jag). Annars måste det uppfylla kraven enligt svensk rätt då du flyttat hem/är svensk medborgare. I Sverige måste ett testamente bland annat vara skriftligt och bevittnat av två personer 10 kap. 1 § ärvdabalken. Din kopia borde alltså gälla här i Sverige om den i vart fall är lagenligt utformad enligt Portugals lagstiftning.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare