Testamente och särkullsbarns laglott

Vi är sambo, inte gifta.Båda har barn sedan tidigare förhållanden, inga gemensamma. Hus som ägs hälften var. Om vi gifter oss, skriver testamenten med partnen som förmånstagare, vad blir arvet vid ev dösafall för särkullsbarnen? 50% eller 25% av tillgångarna. Tacksam för svar Ann Marie Ekberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar kan aldrig göras helt arvslösa oavsett om man skriver ett testamente som säger att man vill att hela sin kvarlåtenskap ska tillfalla någon annan. En bröstarvinge har alltid rätt till halva sin arvslott - den så kallade laglotten. Den faller dock inte ut direkt, utan bröstarvingen måste begära jämkning hos testamentstagaren. Här räcker det att bröstarvingen ger sitt anspråk tillkänna för att automatisk rätt till laglotten uppkommer. Om din kvarlåtenskap exempelvis är på 100 000 och ditt testamente säger att allt ska tillfalla din sambo, kan dina barn alltså jämka detta testamentet så att det får ut sin laglott. Det betyder att 50 000 ska delas lika mellan dina barn. Viktigt att observera är dock att varje bröstarvinge behöver jämka individuellt för att få ut sin laglott och oavsett om någon av dna barn avstår jämkning kan ingen av den andra barnen få ut mer än sin andel. Har du till exempel två barn och bara ett av dem begär jämkning kommer 25 000 tillfalla det barnet, medan resterande 25 000 kommer tillfalla testamentstagaren. Sammanfattningsvis tillfaller 50 % av din kvarlåtenskap dina bröstarvingar oavsett testamente förutsatt att de begär jämkning av testamentet.

Hoppas att mitt svar hjälpte dig!

Maria PetterssonRådgivare