Testamente och särkullbarns rätt till arv

Hejsan Har ett testamente vi skrev 87 Min man har ett barn sedan tidigare Tanken är att jag ska klara mig så bra som möjligt eftersom jag får dålig pension Står så här: Undertecknad……… förordnar härmed som min yttersta vilja och testamente att all min kvarlåtenskap skall tillfalla min hustru…… Vad hon härigenom erhåller skall utgöra hennes enskilda egendom Hur bra klarar vi oss med det idag? Vänligen Y

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om testamentet gäller idag, dels med hänsyn till dess ålder, dels med hänsyn till särkullbarnet och sist; med hänsyn till dess lydelse.

Testamentets ålder

Utgångspunkten är att ett testamente aldrig kan bli gammalt. Även om testamentet skrevs 1984 är det med andra ord fortfarande giltigt. I vissa fall kan ett testamente som är gammalt dock inte uppfyllas, med hänsyn till förändrade förhållanden. Ett exempel är att viss egendom inte finns längre. Eftersom lydelsen i testamentet dock anger att all kvarlåtenskap (och inte specifik egendom) ska tillfalla dig så får det inte någon betydelse här.

Din makes barns betydelse

Huvudregeln är att man får göra vad man vill med sin egendom och man får således testamentera bort sin egendom till vem man vill. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel som säger att ett särkullbarn alltid har rätt till sin laglott, och detta gäller oavsett om det finns ett testamente som inte ger den rätt till något arv (7 kap. 1 § ärvdabalken).  Laglotten är hälften av särkullbarnets arvslott som han/hon skulle få om ett testamente inte var skrivet. Om din make endast har ett barn är särkullbarnets arvslott hela kvarlåtenskapen, och därmed är laglotten hälften av kvarlåtenskapen. För din del innebär det att du kommer att få rätt till hela kvarlåtenskapen förutom den del som utgör särkullbarnets laglott.

För att få ut sin laglott måste dock särkullbarnet påkalla att testamentet jämkas, vilket ska göras inom sex månader från det att särkullbarnet har delgivits testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken). Det räcker att särkullbarnet tillkännager sitt anspråk till testamentstagaren, dvs. till dig. Om särkullbarnet inte gör detta inom sex månader kommer kvarlåtenskapen att fördelas i enlighet med testamentet, dvs. du kommer ha rätt till all kvarlåtenskap.

I stället för att begära jämkning av testamentet kan särkullbarnet välja att avstå från sin rätt till laglott till förmån för dig. I sådana fall kommer särkullbarnet att få ut sin del av arvet efter det att du har gått bort genom s.k. efterarv (3 kap. 9 § ÄB).

Lydelsen

Lydelsen är klar och tydlig och innebär att all din makes kvarlåtenskap ska tillfalla dig. Beträffande begreppet ”enskild egendom” blir detta endast relevant vid händelse av att du gifter om dig. Skrivelsen innebär att allt som du får genom testamentet inte ska ingå i en framtida bodelning med anledning av en skilsmässa eller vid en makes bortgång eftersom enskild egendom inte ingår i en bodelning (7 kap. 2 § punkten 3 och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Slutsats

Din make har testamenterat bort all sin kvarlåtenskap till dig, och vid hans bortgång kommer du som utgångspunkt att få all egendom förutom den som din makes barn har rätt till. Din makes barn har rätt till sin laglott och kan därför jämka testamentet för att begära ut den. I sådana fall får du all kvarlåtenskap förutom särkullbarnets laglott. Det finns inget man kan göra för att ett särkullbarn inte ska få rätt till sin laglott vid sin förälders bortgång – med det sagt är det naturligtvis inte säkert att barnet begär jämkning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare