Testamente och laglott

Hej!

Har en fundering gällande kommande arv.

Vi är 3 hel syskon, funderingen gäller om något är testamenterat till fördel till ett syskon, gäller då testamentet föräldrarna skrivit eller laglotten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Enligt 9 kap. 1 § ÄB får man förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente. Bröstarvingar har dock rätt till sin laglott och denna kan därför inte testamenteras bort, 7 kap. 1 § ÄB.

Laglotten utgörs av hälften av arvslotten. Eftersom ni är tre syskon är vardera arvslott 1/3 av kvarlåtenskapen. Hälften av detta, 1/6 av kvarlåtenskapen, är din laglott. Till exempel: Om kvarlåtenskapen är 1 500 000 kr är era laglotter 250 000 kr. Resterande kvarlåtenskap, utöver laglotterna, kan testamenteras till vem som helst. Föräldrar kan därför testamentera till fördel till en av bröstarvingarna så länge det inte inskränker på de andras laglotter.

Om dina föräldrar testamenterar bort en del av din laglott kan du påkalla jämkning av testamentet, se 7 kap. 3 § ÄB.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare