Testamente och laglott

Hej ,Min mormor har 2 barn . Det ena barnet har hon aldrig haft kontakt med. Nu vill hon upprätta ett testamente där det barn hon inte har kontakt med inte skall få ärva henne. Hur skall man skriva för att detta barn skall få minsta möjliga. För hon kan ju inte göra henne helt arvlös?

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina frågor!

För att ett testamente ska vara giltigt ska det vara skriftligt samt bevittnat av två vittnen som samtidigt skriver under testamentet, se 10 kap 1 § Ärvdabalken, här.

Precis som du skriver kan man inte göra en bröstarvinge helt arvlös. Inom svensk arvsrätt tillämpas så kallade laglotter. En laglott är  bröstarvingens rätt att få en del av sin avlidnes förälders kvarlåtenskap, om den föräldern har upprättat ett testamente som annars skulle göra bröstarvingen lottlös. En laglott är hälften av bröstarvingens arvslott, vilket är den del av kvarlåtenskapen som bröstarvingen skulle fått om inget testamente funnit, se 7 kap 1 § Ärvdabalken.

Din mormor kan via testamente förordna om sin kvarlåtenskap på ett sätt som skulle kränka det ena barnets rätt till laglott. Detta barn har då sex månader på sig att påkalla jämkning av testamentet för att få rätt till sin laglott. Sker inte detta fördelas kvarlåtenskapen i enlighet med testamentet, se 7 kap 3 § st 3 Ärvdabalken.

Hoppas jag svarade på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare