Testamente och äktenskapsregistrering

Hej hur gör jag för att min nyblivna fru ska kunna ärva mig hon kommer nog aldrig att komma till Sverige o hur regestrerar vi äktenskapet i Sverige ( jag har ALS så jag kommer inte att leva så länge) men jag vill att hon ärver mig

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller arv varför ärvdabalken (ÄB) kommer att användas för att besvara din fråga.

För att registrera äktenskapet mellan dig och din fru måste ni skicka in vigselbeviset till Skatteverket. För detta använder man blankett: SKV 7502.

Om ni registrerar Ert äktenskap i Sverige kommer din fru att ärva före Era eventuella gemensamma barn (2 kap 1 § och 3 kap. 1 § ÄB). Om det finns särkullbarn (barn som du tidigare har med annan, eller deras barn) i bilden kommer dessa att kunna ta ut sin lagstadgade arvslott - eventuellt laglott om du testamenterar bort ditt arv till din fru (7 kap. 1 § ÄB)

Om det inte finns några bröstarvingar (barn till dig och dina barns barn) kan du testamentera bort ditt arv till din fru. För utländsk medborgare kräver det att rätt att taga arv är stadgat - detta kan göras genom att ni registrerar äktenskapet i Sverige (9 kap. 3 § ÄB). Du bör upprätta ett testamente skriftligen med två vittnen närvarande. Vittnena ska därefter godkänna testamentet med deras namnunderskrifter (10 kap. 1 § ÄB).

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en juristfirma som arbetar med testamentskrivning så att samtliga krav för att det ska vara ett godkänt testamente uppfylls enligt ÄB.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare