Testamente och äktenskapsförord

Jag har en vän som är sambo men har tre vuxna barn från ett tidigare äktenskap. Han är ensam ägare till två fastigheter, den fastighet de bor på och en annan fastighet. De avser att snart gifta sig. Om han avlider före sin kommande fru vill han att hon ska överta hälften av fastigheten de bor på men inget av den andra fastigheten. Men om det blir skilsmässa dessförinnan vill han inte att hon ska få överta någon del av fastigheterna. Behöver både testamente och äktenskapsförord skrivas för att detta ska gå i hamn?

Hälsningar

Hasse

Lawline svarar

Hej Hasse!

Vad trevligt att du hittat till oss på Lawline!

När någon avlider, som varit gift, sker två saker. Det första är bodelning, som påverkas av hur äktenskapsförord är formulerat, vilket också måste vara registrerat hos Skatteverket för att vara giltigt. Detta steg innehåller då en fördelning av alla tillgångar och skulder som finns, dels utifrån vad som är enskild egendom enligt tidigare familjerättsliga dokument (tidigare arv genom testamente, gåvor som är enskild egendom genom förordnande samt äktenskapsförord), dels vad som är sådan gemensam egendom som betecknas giftorättsgods.

Giftorättsgodset läggs samman i en och samma "påse" och delas sedan på hälften mellan makarna (vissa undantagsregler finns, men detta är hur det oftast går till). Den halva som din vän får tilldelad sig kommer då delas upp mellan dennes barn, tillsammans med den egendom som läggs till hans halva eftersom det är enskild egendom. Den egendom som är enskild ingår alltså inte i bodelningen utan läggs till hans tillgångar och skulder direkt. Hans slutliga egendom som ska fördelas mellan barnen kommer alltså innehålla hälften av giftorättsgodset och det som är enskilt egendom.

Det som är hans kan han testamentera över till hälften, medan hälften är barnens laglotter. Så, om det inte inkräktar på laglotterna att låta blivande frun ärva halva fastigheten kan han förordna om detta i testamente. Det finns också regler kring vad blivande frun sedan får göra med enskild egendom som hon fått genom arv, så det är viktigt att paret tar hjälp med detta.

Svaret på din fråga är därför, ja, båda dokumenten behövs.

Rekommendera gärna din vän att ta kontakt med våra jurister så kan de hjälpa till med detta. Det kan han göra genom att klicka här, där framgår vad det kostar och hur han går till väga. I detta fall rekommenderar jag inte att upprätta dokumenten via vår automatiska tjänst.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare