Testamente mellan sambos när särkullbarn finns?

Kan vi som sambo skriva avtal att våra särkullsbarn får vänta med sin arvrätt om någon av oss avlider så den andra kan bo kvar tills antingen försäljning eller bortgång. Vi äger 50% var.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du och din sambo kan skriva ett testamente (avtal) mellan er som är till fördel för den andra. Där era särkullbarn skulle vara tvungna att vänta på efterarv av deras avlidna förälder. Reglering finns i Ärvdabalken (ÄB).

Sambos ärver inte varandra som huvudregel. Den avlidnes makens/makans barn kommer därför att ärva enligt den legala arvsordningen, om inget testamente föreligger (2 kap. 1-3§ och 3 kap. §1 § ÄB).

För att du och din sambo ska ärva varandra krävs det att ett testamente föreligger, där det framkommer att du och din sambo ska ärva varandra. Testamentet går då före den legala arvsordningen. Du och din sambo får därför upprätta ett testamentera, där ni skivar hur arvet ska fördelas. Eftersom arvet troligtvis annars kommer att fördelas enligt den legala arvsordningen (2 kap. 1-3 § ÄB).

Det föreligger dock inte någon garanti att den efterlevande sambon kommer att ärva allt framför barnen även fast ett testamente finns. Bröstarvingar, vilket era barn är, har alltid rätt att få ut sin laglott direkt. Laglotten är halva arvslotten. Om de efterlevande barnen väljer att klandra testamentet och därmed få ut sin laglott direkt. Resterande del tillfaller sambon. Barnen kan också välja att respektera testamentet och vänta på sitt arv (7 kap. 1 och 3 § ÄB).

Du och din sambo kan upprätta ett testamente mellan er. Där ni skriver precis hur ni vill att arvet ska fördelas mellan er och era barn. Viktigt att tänka på är att formkraven för testamente följs.

Ett testamente ska vara skriftligt, undertecknat av båda parterna i närvaro av två vittnen. Vittnena ska också underteckna testamentet (de behöver inte se innehållet). (7 kap. 1 § ÄB).

Vill du och din sambo ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du och din sambo vända er till info@lawline.se för vidare hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare