Testamente mellan sambor

Hejsan Vi är sambos sedan 15 år tillbaka. Nu har en av oss blivit sjuk och mest troligt inte lever så länge till. Vi har 5 barn varav 4 gemensamma. Huset äger vi 50 % var i. Hur gör man för att den efterlevande sambon ska få ärva allt. Samboavtal.? Testamente.? Gåvobrev.? Eller vad är mest rätt.?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag skulle råda er att upprätta testamente där ni anger att den efterlevande sambon ärver allt. Tänk på att testamenten följer strika formkrav som ni kan läsa mer om i ärvdabalkens kapitel 9, 10 och 11 (https://lagen.nu/1958:637#K9). Bland annat måste testamentet vara skriftligt och bevittnat. För att se till att allting går helt rätt till skulle jag rekommendera er att ta kontakt med en verksam jurist.

Notera att era barn har rätt att få ut sin laglott omgående om de så önskar. Laglotten beräknas som hälften av sin arvslott. (Beräkning av arvslott och laglott, exempel: Om det är 3 barn som förlorar sin förälder är det förmögenheten från den avlidne föräldern/2, fördelat på de 3 barnen, som utgör arvslotten. Om förmögenheten bestod av 600 000kr, har barnen rätt till 600 000/2=300 000. Detta är arvslotten. Laglotten, som är halva arvslotten, blir alltså 300 000/3=100 000kr/barn.) Era barn kan dock välja att avstå sitt arv när den förste av er går bort, för att sedan få ut arvet från er bägge när den andre av er avlider.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare