Testamente lämnar syskon utan arv

Hej! Min fråga lyder så här. Min farbror har avlidit, han har ingen fru eller några barn. Han har således två syskon kvar i livet. Min farbror har skrivit och lämnat allt till sin systerson i testamentet. Min fråga är då, vad är det som gäller med laglotten för syskonen till den avlidne. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker börja med att gå igenom vad som gäller så länge det inte finns något testamente. Sedan ska jag gå igenom vilka möjligheter som finns att ändra på detta genom testamente samt vad laglott innebär.

Regler finns ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver när inget testamente finns?

De som i första hand ska ärva är de i första arvsklassen (bröstarvingarna) det vill säga släktingar i rakt nedstigande led (barn, eller om barnen inte längre finns i livet så blir det barnbarnen osv). (2 kap 1§ ÄB)

När det som i detta fallet inte finns några bröstarvingar, ärver istället de i andra arvsklassen. Då blir det istället föräldrarna till den som avlidit som ärver hälften var efter sitt barn. Om någon av föräldrarna eller båda är avlidna, får arvlåtarens (i detta fallet din farbrors) syskon dela på den förälderns lott. I ett avlidet syskons plats träder deras barn. (2 kap 2§ ÄB) För att lättare kunna förstå vem som ska få hur mycket, kan man tänka sig ett släktträd, där varje gren i trädet ska få lika mycket.

Testamente och laglott

Det som sagts ovan gäller bara om inget annat står i ett testamente. Arvlåtaren har rätt att själv genom testamentet bestämma hur kvarlåtenskapen ska fördelas. Ett testamente kan jämkas på begäran av den som på grund av testamentet inte får ut sin laglott. Reglerna om laglott omfattar däremot endast bröstarvingar, som är de enda som inte kan göras arvlösa genom testamente. (7 kap. 3§ ÄB)

Sammanfattningsvis

Om inget testamente funnits, hade din farbrors föräldrar i första hand och i andra hand hans syskon fått dela på arvet. Nu finns det dock ett testamente och då är det i enlighet med testamentet som arvet ska fördelas. Rätten till laglott gäller endast om det hade funnits några rakt nedstigande släktingar, det vill säga barn, barnbarn och så vidare.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare