Testamente inskränker särkullbarns laglott

Far dog mars 16.

Mars 15 skrev han och styvmor testamente att jag inte skulle få ut laglott som särkullbarn.

Samtidigt skrevs äktenskapsförord mellan dem att far inte har giftorätt men att hon har det till hans egendom. Egendomen hamnade alltså hos styvmor. Syftet förstås att jag inte skulle få ut laglott. Dödsboet är tomt. Är äktenskapsförordet inte att betrakta som gåva mellan makar? Gåvan del av dödsboet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du är bröstarvinge till din far har du rätt till laglott enligt 7 kap 1§ Ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Laglotten är hälften av den arvslott du skulle fått ut om inget testamente fanns. Laglott har du alltså alltid rätt till, oavsett att det finns ett testamente som säger annat. För att du ska kunna få ut din laglott måste du enligt 7 kap 3§ ÄB påkalla jämkning i testamente. Detta måste du göra inom 6 månader från det att du delgivits testamentet, annars förlorar du din rätt till laglotten. Påkalla jämkning gör du genom att tillkännage ditt anspråk till testamentstagaren, alltså till din styvmor. Du kan även påkalla jämkning genom att väcka talan mot henne. Då du är särkullbarn har du rätt att få ut din laglott direkt om du påkallar jämkning.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare