Testamente från utländsk medborgare

En iransk medborgare och en svensk är sambo och äger hälften var av en bostadsrätt i Sverige. De två vill testamentera respektive andel i bostadsrätten till den andre. Det finns inga barn. Om de upprättar ett testamente enligt svensk regler, gäller det testamentet i Sverige när iranier går bort så att svensken får full äganderätt till bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamentet anses i princip giltigt i Sverige om det upprättats på en ort i Sverige i enlighet med svenska formföreskrifter (1:4 IDL).

Frågan om behörighet att upprätta testamentet kommer dock bedömmas enligt lagen i det land i vilket testator var medborgare då rättshandlingen företogs (1:3 IDL).

Likaså bedöms frågan huruvida förordnande i testamentet är på grund av sitt innehåll ogiltigt, enligt lagen i det land i vilket testator vid dödsfallet var medborgare (1:5 IDL).

Även frågan huruvida rättshandlingen är ogiltig på grund av testators sinnestillstånd eller på grund av svek, villfarelse, tvång eller annan otillbörlig påverkan, bedöms enligt lagen i det land i vilket testator var medborgare vid tiden för testamentets upprättande (1:6 IDL).

IDL = lag (1937:81) om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo. IDL finns https://lagen.nu/1937:81

Lawline RådgivareRådgivare