Testamente - formulering

Hej !

Skriver nu ett testamente.

Har 2 barn och två barnbarn.

Kan jag skriva ?

Son P ...49 %

Dotter ...25%

Barnbarn 1 .... 13 %

Barnbarn 2 13 %

ELLER

måste jag skriva :

Dotter... 25 %

Son P ...25 %

Samma son P ...24 %

Barnbarn... 1 3%

barnbarn 2... 13%

Vill gärna skriva son P 49 % - blir det juridiskt rätt ?

MYCKET TACKSAM för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill ha svar på hur du ska formulera din sons andel i procent i testamentet. För att svara på din fråga kommer relevanta lagrum ur ärvdabalken (ÄB) att tillämpas.

I 10 kap. 1 § ÄB återfinns de formkrav som gäller för ett testamente. Av lagrummet framkommer bl.a att testamentet ska upprättas skriftligen, men hur testamentet ska formuleras framkommer inte. Personligen skulle jag ha formulerat mig som du gjort i alt. 1, således skriva att sonen ska erhålla 49 %. Det allra första som görs vid tolkningen av ett testamente är att försöka utläsa testators vilja, 11 kap. 1 § ÄB. Om du uttrycker att du vill att din son ska ärva 49 % av din egendom har jag svårt att se hur din vilja inte ska kunna utläsas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare