Testamente - eventuella inskränkningar

Min farbror dog för 2 år sedan. Han har en bror och 3 brorsbarn kvar i livet. Jag undrar nu om min faster kan skriva testamente på allt hon nu äger ? eller bara på det som hon inte ärvt efter min farbror `?

Lawline svarar

Hej!

Svaret på den här frågan hittar vi i ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637 . Du nämner inget testamente så jag utgår ifrån att din farbror, vid sin bortgång, saknade sådant.

Det din faster då ärvde i egenskap av syskon till din farbror innehas med full äganderätt i enlighet med 2:2 ÄB vilket innebär att hon i princip kan testamentera bort hela farbroderns kvarlåtenskap samt hennes övriga tillgångar.

Frågan ändras om din faster är gift eller har bröstarvinge alternativt avkomma till avliden bröstarvinge. I viss mån kan då eventuell företrädesrätt till efterlevande make 3:1 ÄB samt laglott för bröstarvinge eller dennes avkomma 7:1 ÄB aktualiseras vilket kan inskränka hennes rätt att testamentera bort tillgångar.

Hoppas detta hjälper något!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare