Testamente eller lag?

Hej! Mina föräldrar är förlovade Har ett gemensamt barn (mig) och mamma har 2 söner med olika fäder. De funderar på att skriva ihop hur de önskar att det ska bli då den ene avlider. Deras advokat hävdar att oavsett vad de skriver så gäller arvslagen ändå? Vad är det då för vits att skriva ett eget papper? Mina föräldrar vill att då den ene avlider får den andre ärva helt så att inga barn kan "köra den andre ur huset" eller kräva ut arv. Och den dag den siste föräldern dör så ska det delas 50% till mig och 50% att dela på 3 Pappa vill nämligen att jag ska ärva honom och inte mina bröder. Men advokaten sa att oavsett vad de skriver så gäller arvslagen? Är det så? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Poängen med att kunna skriva ett testamente är att det ska vara möjligt att fördela sitt arv på annat sätt än vad lagen anger. Det är således möjligt att i ett testamente frångå den ordning som finns i lagen som behandlar arv, ärvdabalken (ÄB). Det finns dock vissa bestämmelser i ÄB som inte kan frångås med ett testamente, nämligen bestämmelserna om laglott i 7:e kapitlet. Barn har nämligen rätt till halva sin arvslott oavsett vad som står i ett testamente, 7:1 ÄB. Då din mamma har tre barn är varderas arvslott 1/3 av arvet, 2:1 ÄB, och därmed blir vardera barns laglott 1/6 av arvet, alltså totalt 50 % av det totala arvet. Om du är din pappas enda barn är din laglott efter din pappa 50 % av arvet efter honom. Dessa andelar kan dina föräldrar testamentera över, men när de gått bort kan barnen motsätta sig vad som står i testamentet & kräva ut si laglott, 7:3 ÄB. Hälften av sitt arv kan dock dina föräldrar testamentera över utan risk att någon kan motsätta sig det.

Om man är gifta får dock gemensamma barn vänta på att få ut sitt arv, även laglotten, 3:1 ÄB. Istället ärver makarna varandra, dock har särkullbarns arvsrätt företräda framför make. Om dina föräldrar gifter sig innebär det att din mamma ärver allt av din pappa, även utan testamente, men din pappa ärver bara en tredjedel då din mammas söner har rätt till sitt arv. Om de upprättar ett testamente kan de däremot förfoga över allt utom sönernas laglott. Det innebär att din pappa kan testamentera hela arvet till din mamma och din mamma kan testamentera 4/6 till din pappa (övriga 2/6 är hennes söners laglott som de har rätt att få ut direkt).

I testamente går också att reglera hur arvet ska fördelas efter att båda dina föräldrar gått bort. Då kan din pappa skriva att efterarvet efter honom ska gå till dig, och din mamma kan skriva att efterarvet efter henne ska delas lika mellan de tre barnen.

Ett testamente kan dina föräldrar enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare