Testamente & Arvsregler

Min mamma vill att jag ska ärva henne hus. Hon gick till en jurist och fick hjälp med att skriva ett testamente där det står att min bror ska få ärva 25% och jag ska få ärva 75% och att jag ska få hennes hus. Men gäller detta verkligen? Jag har läst att man inte kan gå förbi arvslagen, att man istället ska skriva ett gåvobrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka arvsregler som gäller. Eftersom din fråga handlar om arvsrätt, kommer jag att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB) i mitt svar.

Testamente

Av din fråga framgår det att din mamma har upprättat ett testamente. Det är viktigt att veta att ett testamente verkställs först när testatorn har avlidit. En gåva fullbordas däremot när gåvan har blivit giltig. Detta kan vara bra att tänka på när din mamma väljer tillvägagångssätt för att överföra huset till dig.

Laglotten

Även om man har rätt att bestämma över sin egendom genom testamente, finns det vissa begränsningar. Laglotten (7 kap 1 § ÄB), som utgör hälften av arvlåtarens hela kvarlåtenskap, får inte testamenteras bort. Denna har bröstarvingarna, dvs arvlåtarens barn alltid rätt till. Laglotten fördelas lika mellan arvlåtarens alla barn. Om laglotten testamenteras bort, har de bröstarvingar som har gått miste om denne alltid rätt att jämka (7 kap 3 § ÄB) testamentet för att få ut sin laglott.

Gåva

Av din fråga antyder även ett alternativ till testamente för att reglera din mammas egendom, nämligen genom gåva. Om din mamma skulle ge dig huset som en “gåva” kan detta betraktas som ett förskott på arv. Detta innebär att du antas ha fått en del av din mammas arv i förskott (innan hon har gått bort). Denna presumtion gäller bröstarvingar (6 kap 1 § ÄB) såvida det uttryckligen inte framgår av exempelvis gåvobrevet att gåvan inte är förskott på arv. Om gåvan betraktas som ett förskott på arv, kommer förskottet att räknas av från din andel av arvet efter din mamma (7 kap 2 § ÄB).

Sammanfattning

Enligt din fråga finns det ett testamente som anger att du ska ärva 75 % av hela kvarlåtenskap och din bror ska ärva 25 % av hela kvarlåtenskap efter er mamma. Testamentet överträder inte arvsreglerna och är därför giltig i detta avseende. För att klargöra hur testamentets fördelning av arvet ser ut, följer en genomgång nedan:

  • Hela kvarlåtenskapen är 100 %.
  • Laglotten är 50 % av hela kvarlåtenskapen (7 kap 1 § ÄB).
  • Eftersom ni är två barn (av frågan framgår det inte om din mamma har fler barn) ska laglotten delas lika, vilket innebär 25 % av hela kvarlåtenskapen per barn.
  • Resterande 50 % av hela kvarlåtenskapen kan testamenteras fritt.

Testamentet föreskriver att din bror ska få 25 % av hela kvarlåtenskapen. Detta motsvarar hans laglott, vilket innebär att testamentet är förenligt med arvsreglerna.

Testamentet föreskriver också att du ska få 75 % av hela kvarlåtenskapen. Detta kan ses som 25 % genom din rätt till laglotten samt ytterligare 50 % genom testamentet, vilket utgör 75 % av hela kvarlåtenskapen. Det arv som tillfaller dig minskar inte din brors rätt till hans laglott. Därför är testamentet förenligt med arvsreglerna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hiwen Ulusoy Rådgivare