Testamente

Hej, Har en fråga som vi är oense om. Vår mamma är död, hon har en syster vars man är avliden, de har inga barn. Vem ärver efter moster? Det sägs att de har testamenterat all kvarlåtenskap till Frälsningsarmen, stämmer det att de kan göra det? Måste vi barn bli underrättade till bouppteckning? Tacksam för ett riktigt svar.

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

De enda som har en absolut rätt till del av arv (laglott) är bröstarvingar. Med bröstarvingar menas ättlingar i rakt nedstigande led. Syskonbarn kan ärva om det inte finns någon i en högre s.k. arvsklass, men deras arv kan testamenteras bort i sin helhet.

Samtliga dödsbodelägare (arvingar) ska kallas till bouppteckningen. Finns ett testamente som reglerar hela kvarlåtenskapen är det testamentstagaren som är dödsbodelägare. Har testamentet inte vunnit laga kraft ska även legala arvingar (exempelvis syskonbarn) kallas till bouppteckningen. Ett testamente vinner laga kraft sex månader efter att legal arvinge delgivits en bestyrkt kopia av testamentet och det inte klandrats.

Hoppas att det var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare