Tentamensresultat allmän handling?

Hej tentamensresultat är ju allmänna handlingar d.v.s. offentliga. Tentamenssvar är offentlig handling då examinator har satt betyg på samtliga provdeltagare. Inlämnade tentor är offentliga handlingar så länge de förvaras på institutionen. Jag ville hämta ut en såkallad rättad "hemtenta" (ungefär som en uppsats alltså) från expeditionen på Stockholms universitet. Tentan var ju inte min, men det är ju offentliga handlar. Dock menade hon som jobbade där att jag inte kunde ta del av de eller få kolla på de eftersom att dessa tentor fanns i oöppnade kuvert och på kuvertet så stod en "anonymkod" (istället för namn). Hon menade att dessa då inte är offentliga handlingar utan personliga och jag får endast ta del av de när eleven som skrivit tentan öppnat brevet. Stämmer verkligen detta? Rättsligt så är det väll fortfarande offentliga handlingar oavsett om det ligger i ett oöppnad kuvert med en annonymkod eller inte?

Vill jättegärna ha svar, då jag om dom har fel vill hämta ut tentan så fort som möjligt. Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Tentamensresultat är allmänna handlingar så länge de förvaras på institutionen (myndigheten). Huruvida personen som skrivit tentan tagit del av resultatet har inget att göra med bedömningen av om handlingen är allmän.

För att du ska bli nekad att ta del av ett tentamensresultat krävs således att någon sekretessgrund föreligger.

Möjligen trodde personen som nekade dig att ta del av handlingen att ärendet som handlingen hänför sig till inte kan anses slutbehandlat förrän studenten tagit del av sitt resultat. Det stämmer dock inte.

Min bedömning är att du har rätt att få ut handlingen.

Lawline RådgivareRådgivare